Mục tiêu: Đánh giá mức độ kiến thức và thực hành truyền thông giáo dục sức khỏe (GDSK) của nhân viên y tế xã phường của tỉnh Thừa Thiên Huế. Cỡ mẫu: Gồm 888 cán bộ y tế của 152 trạm y tế thuộc tỉnh Thừa Thiên Huế. Phương pháp: Mô tả cắt ngang. Kết quả: Không có cán bộ y tế nào có kiến thức đạt loại tốt, loại khá chiếm 20,4%, loại trung bình chiếm 53,9% và loại kém là 25,7%. Điểm trung bình về kiến thức truyền thông giáo dục sức khỏe (TTGDSK) của các chương trình thấp hơn tổng số điểm: Sức khoẻ tâm thần thấp nhất 2,78/23đ; CSSKSS 4,14/29; phòng chống ung thư 4,43/26,5; phòng chống sốt rét 4,79/16,5. Phòng chống lao 5,17/15,5; tiêm chủng mở rộng 5,57/27; phòng chống phong 5,96/11,5; HIV/AIDs 5,96/15; Chương trình phòng chống SDD 6,21/27đ. Kỹ năng truyền thông trực tiếp đạt loại tốt chiếm 14,3%, loại khá chiếm 24,0%, loại trung bình chiếm 42,7%, và loại kém là 19,0%. Kết luận: Tỷ lệ cán bộ y tế xã phường có mức kiến thức và thực hành tốt và khá về giáo dục sức khoẻ còn thấp. Cần phải tìm ra nguyên nhân và giải pháp để cải thiện hiệu quả giáo dục sức khoẻ. Từ khóa: Kiến thức, thực hành, giáo dục sức khoẻ. |
Objectives: To evaluate level of the knowledge and practice on health education of communes and wards medical officers of Thua Thien Hue province. Sample size: included 888 medical officers of the 152 communes and wards health centers of Thua Thien Province. Methodology: Cross-sectional description. Results: There was no medical officer get a good knowledge level; fair level was 20.4%, average level was 53.9% and poor level was 25.7%. Mean score of health education knowledge of some health care programes was lower than the total of score: Mental Health was the lowest (2.78/23 score); reproductive health care was 4.14/29 score; cancer prevention was 4.43/26.5 score, malaria prevention was 4.79/16.5 score. Tuberculosis control was 5.17/5.5 score; EPI was 5.57/27 score; Leprosy prevention was 5.96/11.5 score, HIV/AIDS was 5.96/15 score; the prevention of malnutrition was 6.21/27 score. The good level of face to face health education practice was 14.3%, fair level was 24.0%; average level was 42.7%, and poor level was 19.0%. Conclusion: The low percentage of communes and wards medical oficers had good and fair level of health education knowledge and practice. It is necessary to define causes and develope solutions to improve health education efficiency. Key words: Knowledge, practice, health education |